Hungarian English France

2009. május 28-31. Eszperanto Kongresszus, Herzberg am Harz

Sokunk által eddig kevéssé ismert nyelv lelkes művelőinek meghívására töltöttünk két napot az idén 3. névnapját ünneplő „eszperanto város” Herzberg am Harz vendégeként. A határnyitás 20. évfordulója is különös aktualitást adott a város jeles eseményének. A 8. alkalommal rendezett Európai Eszperanto és a már 86. Német Eszperanto Kongresszus fesztiválhangulatot teremtett Herzbergben és környékén.

Az Európai Parlament, az Eszperanto Világszervezet, a Németországi Eszperanto Szövetség, Németország tartományi és járási vezetőinek jókivánságai mellett a világ csaknem minden tájáról érkezett üdvözlet jelzi a Kongresszus tevékenységének elismerését. A még csak 122-éves nyelv szinte megszállott művelői szerint a nyelvi híd egyre erősödő alapjai termetődnek meg ezeken a kongresszusokon.

Az első napot utazással töltöttük. Szerencsére jó utazóidőben szép látványban gyönyörködhettünk. Ilyenkor persze mindenki kihasználja a lehetőséget nagy beszélgetésekre, alvásra, vagy éppen a szokásos telefonálásra.

Este kellemes fáradtság érzetével kerestük meg a nászutasok völgyében – Sieberben – szállásunkat, az Iris szállót. Együtt haraptuk a csöndet és a kellemes vacsorát, mindkettő jólesett.

29-én a Herzbergi Kastélymúzeumban Gerhard Walter polgármester és a Kongresszus szervezői fogadtak minket. Megcsodáltuk a jellegzetes faszerkezetes építésmódot, és meghallgattuk a XVI. században épült várkastély történelmének főbb emlékeit. A vendéglátást a szokásos módon énekszóval köszöntük meg és nem hagyhattuk ki a kastély belső udvarának akusztikai megizlelését sem. A kastély után a városban tettünk alapos sétát és gyönyörködtünk a történelem viharaitól  érintetlen épített környezet szépségében.

Este a Kongresszus nyitórendezvényén vettünt részt és adtunk hangos sikert arató műsort, melyet megtisztelt a Berlini Magyar Nagykövetség kulturális attaséja is. A résztvevők nyelvi és kulturális sokszínűségét az eszperanto hangulat tette teljessé.

30-án a járás – Osterode -  két településén tettünk látogatást.

Walkenriedben az egykori cisztercita kolostort láthattuk és ismerhettük meg történelmét impozáns idegenvezetéssel. Belekóstoltunk a szerzetesek életének még megmaradt környezetébe és magányába. A kolostor koncerttermében adtunk műsort kitűnő akusztikai feltételek mellett.

A következő állomás – Goslar – igazi meglepetése a császári kastély volt. A település nagyságához mérten hatalmas építmény  egy dombról néz a városra. A vendéglátó polgármester asszony kedves köszöntő szavai után megcsodálhattuk a kastály színháznak is óriási dísztermét, ahonnan csdálatos kilátás nyílik a kastálykerten át a városra és környékére. A látogatók meglepetéssel hallgatták műsorunkat, bár erről a bejáratnál és a város több pontján is plakát tájékoztatott.

A város – amely tartalmilag egy óvárost jelent – építészeti csoda a „Fachwerk korszakból”. Nagy csodálattal jártuk végig a jellegzetesen szűk utcákat, gyönyörködtünk az épületek  díszítésvilágában. Itt is fesztiválhangulatot érezhettünk, melyhez szokásunkhoz híven térzenével járultunk hozzá.

Volt okunk este az aktív pihenésre. Tartalmas két nappal lettünk gazdagabbak és készültünk a vasárnapi hazaútra. Csodálatos helyeken jártunk, ahová szívesen térnénk vissza. Csak ne lenne olyan messze…

A Krónikás

A kórus kizárólag jótékonysági rendezvényeken lép fel !